sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

Suursaari Race


Suursaaren kiertoon lähdettiin taas kerran tunnelma korkealla. Olihan kisaan valmistauduttu jo mm. muonahuoltoa tehden pitkin viikkoa. Kisaan oli lähdössä komeat 10 First 31.7:aa joilla jälleen kerran oli kisassa oma OD-luokka. Rannassa laiturilla hyvää matkaa toivottamassa olivat mm. Otto, Hertta ja Luca äiteineen. Tuuliennusteita ennakkoon tutkittaessa oli jo varauduttu pitkään tuulettomaan kisaan. Vastoin ennakko-odotuksia idästä puhaltanut tuuli kuitenkin riitti todella hyvin läpi kisan paria lyhyttä pläkää lukuun ottamatta.

Kisaan startattiin yhdessä LYS3 luokan kanssa ja lähtölinjalla oli ruuhkaa 21 veneen startatessa verrattain lyhyeltä linjalta. Lähestyimme linjaa mielestämme sopivassa kulmassa ja oikeaan aikaan. Oletimme kevyessä vastatuulessa muidenkin veneiden koittavan startata vauhdilla pitkin linjaa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan linjalle alapuoleltamme tuleva Miss Piggy päätti nostaa meidät piihin saakka. Nostimme heti kiltisti tuulen, mutta Piggyn nosto oli niin raju, että pieni kosketus kuitenkin saatiin aikaan (Myöhemmin verenpaineen laskettua päätimme kuitenkin jättää protestin tekeämättä - DSQ näin pitkässä kisassa olisi turhan julmaa).

Nostattelun tuloksena sekä me että Piggy olimme vielä linjan väärällä puolella paikallamme jonkin aikaa lähdön jälkeen. Saimme kuitenkin lopulta kiihdytettyä muiden veneiden perään. Kryssivauhtimme osoittautui alusta asti loistavaksi ja kun onnistuimme löytämään vielä hyvät linjat vapaissa tuulissa läpi kapeikoiden kohti Melkkiä nousimme sija sijalta 31.7 luokan kärkeen jo ennen sivutuulilegin alkamista kohti Hramtsowia. Sivutuuli speedwayllä ei juurikaan ollut raportoitavaa. Legi oli hieman liian tiukka spinnuille, joten ajelimme rauhassa 1. genoalla.

Hramtsowin kierron jälkeen suunta muuttui tiukasti vastaiseksi kuitenkin aivan reittiviivan suuntaisesti. Pienen alkumatkan jälkeen alkoi tapahtua: tuuli tyyntyi lähes nolla lukemiin ja kääntyi samalla selvästi vastaan. Tilannetta tutkittuamme päätimme vendata ja hakea parempaa tuulta lähempää rantaa. Kuten kuvasta näkee jouduimme ajamaan lyhyen pätkän reittiviivaan nähden poikittain. Tämä kuitenkin palkittiin paremmalla tuulella ja hetken aikaa liikuimmekin huomattavasti muita kevyempään tuuleen jääneitä veneitä paremmin. Seuraavassa hetkessä - kannaltamme hieman liian aikaisin - tuuli kuitenkin levisi koko kenttään ja kääntyi samalla takaisin koilliseen. Paremmassa tuulessa saavuttamamme etu kutistuikin Kalbodagrundille saapuessamme kolmostilaan (31.7 luokassa) Melisanden ja Piggyn livahtaessa ohitsemme.

Kotkan porttia kohti jatkettiin aluksi hyvin kevyessä tuulessa, joka kuitenkin loppua kohti voimistui aina lähes 10 m/s puuskiin asti. Ajoimme kryssin lopun oikein kohti itää kääntyvässä tuulessa ja saavuimme Kotkan portille 2 tilalla vain hieman Melisandea perässä ja Piggy kannassamme. Itse Suursaari kierrettiin varsin vauhdikkaassa tuulessa ja saaren eteläkärjessä päästiin ajamaan pieni pätkä spinnullakin kunnes saaren takana tuuli kääntyi spinnulle turhan voimakkaasti sivuun. Saaren suojan puolella tuuli vaikutti kovin ärhäkältä sen iskiessä Suursaaren huippujen takana takaisin merenpintaan. Saimme 1. genoalla todella hyvät kyydit saaren sivulla.

Kotkan porttia lähestyessämme tuuli alkoi keventyä ja spinnut nousivat jälleen. Kotkan portilta kotiin päin lähdettiin lähes täysin myötäiseen iltapäivää ja iltaa kohti kevenevään tuuleen. Olimme jo saaren kierron aikana kuroneet Melisanden etumatkaa umpeen ja spinnuajossa pääsimme jo lähes iskuetäisyydelle, kunnes Melisande päätti jatkaa kohti Suomenlahtea meidän jiipatessa kohti rannan suuntaa. Kisan pisimmällä legillä tulikin pian valittavaksi ajaisiko meren vai maan kautta. Välillä meri ja välillä ranta näyttivät tuulisemmilta. Päätimme kuitenkin lähestyä Kalbodagrundia maan puolelta aivan aluevesirajan tuntumasta. Legin puolivälissä tuulen kevennyttä vain 3-4 m/s lukemiin saimme Piggyn jälleen peräämme. Yritimme kovasti pitää paikkamme, mutta Piggyn vauhti korkeamman maston turvin oli liian kova.

Erot veneiden välillä kasvoivat ja pian menetimmekin täysin tuntuman siitä miten olisimme muihin 31.7 nähden sijoittuneet. Toivoimme kuitenkin parasta, koska olimme mielestämme ajaneet hyvin Piggyn ohi päästämistä lukuun ottamatta. Kalbodagrundin kierron jälkeen tuuli tyyntyi entisestään kunnen se loppui lähes täysin puolessa välissä kohti Hramtsowia. Maatuuli alkoi kuitenkin odotetusti ajallaan ja taas pian jatkoimme hyvällä vauhdilla kohti maalia. Hramtsow - Melkki legi ei tarjonnut enää jurikaan tilanteita vaan matkaa taitettiin viivaa pitkin genoalla. Maalisuoralla Melkin jälkeen spinnut nousivat viimeisen kerran. Näyttikin, että pääsisimme spinnulla maaliin saakka kunnes tuuli tyyntyi täysin aivan maalin edustalla. Tuntui uskomattomalta, että viimeisen noin 200 metrin matkan purjehtimiseen kului yli 15 minuuttia.

Vasta maaliin päästyämme arvelemamme lopputulos vahvistui - olimme onnistuneet ohittamaan Melisanden valitsemalla maan puoleisen reitin ja Miss Piggy ehti maaliin ennen meitä täysin pitelemättömän kevyen tuulen spinnuvauhtinsa turvin. Olimme kuitenkin lopputulokseen 2/10 tyytyväisiä. Olimmehan selvästi nopein LR-rikillä purjetinut First 31.7. Muutenkin purjehdimme mielestämme hyvän ehjän kilpailun. Vain yksi reitinvalinta (venda Hramtsowin jälkeen) meni pieleen eikä sekään aiheuttanut kovin suurta tappiota. Ja mikä tärkeintä olimme saaneet pidettyä yllä todella hyvää veneen vauhtia läpi koko kisan. Kiitos tästä kuuluukin mainiolle miehistölle. Kaikki jaksoivat purjehtia täysillä alusta loppuun kisan aikana lyhyeksi jääneistä unista huolimatta.

miehistö:
Perttu Rönkkö
Markku Rönkkö
Marcus Kavanne
Kenneth Kavanne
Saara Sumiala
Matti Jalkanen

tulokset:
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosuursaarirace.fi/first317maali_2011.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti