Kauden pitkään avomerirankingiin startattiin komeasti omana luokkana peräti 11 First 31.7:n voimin mukavassa noin 5 m/s länsituulessa. Alkukiihdytys kohti Melkkiä spinnuilla sujui kohtuullisen tasaisena rintamana, josta jatkettiin sivuvastaisessa tiiviissä ryhmässä Hramtsowille. Pitkän lopulta aina Luodematalalle jatkuneen spinnuajon alkaessa tuuli alkoi kevenemään ja tyyntyi lähes täysin yön aikana. Spinnulegistä muodostuikin tiukka kisailu, jossa tilanteet vaihtelivat veneiden leikkaillessa eri puolille rataa. Kotkan portille saavuttiin lopulta edelleen varsin tiivinää ryhmänä - olimme 4. tilalla, mutta vain 4 min jäljessä johtavaa venettä Uhurua.
Luodematalalta aloitimme kryssin kohti Suursaarta aamulla hienosti virinneessä (noin 5 m/s) tuulessa. Saimme veneen hyvään trimmiin heti kryssin alussa ja kuroimme etumatkaa kärkikolmikkoon lyhyemmäksi. Suursaaren kupeeseen päästyämme alkoi tapahtumaan. Saaren rannassa oli mielenkiintoisia tuuliputkia, joissa tuuli oli ajoin vallitsevaa tuulta voimakkaampi ja kääntyi lähellä rantaa maaston muotojen ohjaamana. Onnistuimme loistavasti löytämään edullisimmat tuulen vireet lähes koko kryssin ajan aivan rannan tuntumasta. Ohitimme kolme edellämme purjehtinutta 317:aa ja haastoimme jopa muutaman isommankin veneen. Kryssin kruunasi vielä saaren eteläkärjen tyynemmän alueen onnistunut ohitus meren puolelta. Leikkasimme irti saaren rannasta juuri oikeassa kohdassa ja pääsimme nostamaan spinnun ja kääntymään kohti paluumatkaa selvässä johtoasemassa.
Päivän mittaan voimistunut tuuli tarjosi nyt jo huomattavasti reippaamman spinnulegin, jonka ajoimme myös hienosti. Saimme kasvatettua hieman etumatkaamme jo ennnen Kotkan porttia, josta jatkoimme spinnuilla tiukkaan sivutuuleen. Noin 45 minuutin vauhdikkaan spinnuajon jälkeen tuuli alkoi kääntymään merelle päin ja jouduille laskemaan spinnun. Tätä seurasi tuulen keventyminen lähes nollaan. Löysimme kuitenkin hienosti viimeiset tuulenvireet ja saimme pidettyä veneen vauhdissa koko ajan. Olimme syystäkin tyytyväisiä erinomaiseen purjehdukseen ja saimme katsoa, kun vastustajamme olivat jo kadota horisonttiin takanamme.
Kisan aikana useasti eri suuntiin vaihdelleen tuulen viimeinen näytös alkoi, kun uusi rintama nousi lounaasta. Spinnuin aloitettu, tyyneksi muuttunut legi vaihtui nyt reippaaksi kryssiksi ja pääsimme taas hyvään vauhtiin. Pian myös jouduimme vaihtamaan 1 geanoa 3 genoaan tuulen edelleen noustessa. Arvelimme tuulen kääntyvän edelleen merellä päin ennusteen mukaisesti ja teimme yli 90 minuutin kryssin ulos merelle. Valinta osoittautui oikeaksi tuulen kääntyessä noin 30 astetta meille edulliseen suuntaan ja saavuimmekin Gråskärsbådanille samaan aikaan muutaman isomman veneen kanssa jotka olivat meidät aiemmin jo kertaalleen ohittaneet.
Kovatuulisen kryssin aikana illan vaihtuessa yöksi alkoivat purjehdusolosuhteet käydä yhä vaativimmiksi. Ilman lämpötila laski ja aallokko nousi jopa useamman metrin korkuiseksi. Aaltojen kaatuessa lähes jatkuvasti kannelle alkoivat meistä useimmet olla jo läpimärkiä. Tuulen viuhuessa parhaimmillaan 15 m/s lukemissa miehistön kanttia koeteltiin. Säästä huolimatta jatkoimme kryssiä täydellä vauhdilla kohti maalia. Sitkeä ryhmämme halusi yksimielisesti ajaa maaliin saakka eikä mahdollista keskeyttämista varsinaisesti edes otettu puheeksi, vaikka jo nyt veikkailimme että keskeytyksiäkin tultaisiin näkemään. Aamuyön jäätävistä tunneista selvisimme termospullon antimin ja kannella ahkerasti voimistellen. Viimein Hramtsowilta saariston suojaan tultaessa koimme jo helpotusta vaikka matkaa maaliin oli vielä yli tunnin verran. Aamuauringon ensimmäiset säteet olivat tällä kertaa erityisen nautinnollisia.
33 tunnin ja 16 minuutin purjehduksen jälkeen maaliin tullessamme olimme mielestämme tehneet upean purjehduksen, mutta vasta tuloslistan äärellä huomasimme, että kyseessä oli todellinen nappisuoritus. Oman luokkamme toinen vene saapui maaliin yli 3 ja puoli tuntia jälkeemme. Myös tulostamme muihin luokkiin varratessamme näytimme olevan aivan kärjessä. Tuloslistoja tutkiessamme huomasimme myös peräti 45 veneen keskeyttäneen kilpailunsa. 11 Firstistä kuitenkin peräti 5 venekuntaa taisteli hienosti maaliin saakka. Toisaalta emme ihmetelleet hetkeäkään keskeyttämisiä. Olimme itsekin erittäin väsyneitä rankan purjehduksen ja hyvin vähien unien jälkeen. Jaksoimme kuitenkin loppuun saakka hyvien eväiden ja ennen kaikkea loistavan tiimihengen ansiosta.
Suursaarirace tarjosi taas kerran huiman cocktailin purjehdusta: tiukkaa vene venettä vastaan taistelua, tuulen haistelua lähes tyynellä merellä ja rankan kovatuulisen kryssin läpi yön. Tämä yhdistettynä kirkkaaseen voittoon teki kisasta todella upean. Kiitokset koko miehistölle upeasta purjehduksesta ja sisukkaasta taistelusta luonnonvoimia vastaan. Voimme olla aidosti ylpeitä tiimimme tuloksesta!
Kuvia:
http://segling.tekkore.net/VSR12/album/#_CP_0159.jpg
Tulokset:
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosuursaarirace.fi/tulokset-2012.html
Miehistö:
Perttu Rönkkö
Markku Rönkkö
Jussi Pekkarinen
Aapo Heijola
Pekka Härkönen
Tuomo Vierros
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti