sunnuntai 19. elokuuta 2012

Helsinki Tallinna Race

Kisaan lähdettiin erittäin kevyessä itä tuulessa kauniissa ilta-auringossa. Lähtölinjalla oli kohtuullisesti kuhinaa ja hyvän lähtöpaikan varmistaaksemme tulimme aivan linjan tuntumaan jo hyvissä ajoin yli minuutti ennen lähtöä. Linjan ruuhkautumisen takia kiihdytyksemme jäi hieman lyhyeksi ja pari alapuoleltamme keskemmältä linjaa lähtenyttä venettä (Lutra Lutra ja Joonatan) pääsi hieman edellemme.

Onnistuimme kuitenkin alkukiihdytyksessä ohittamaan Joonatanin ja ottamaan kakkospaikan aivan Lutra Lutran perässä. Kisan uuden lähtöpaikan mukanaan tuoma lyhyt itä-länsi suuntainen legi mentiin spinnuilla tiukassa takaa-ajossa. Juuri ennen kääntömerkkiä kryssille tuulen keventyessä pudotimme spinnumme vedosta pariksi sekunniksi. Tämä pieneltä tuntunut virhe aiheutti kuitenkin kevyessä tuulessa Lutra Lutran johdon venymisen muutamaan veneen mittaan. Kryssillä kohti kasuunia tuuli edelleen keveni ja putosi ajoittain jopa alle 2 m/s. Onnistuimme kuitenkin tuulen metsästyksessä kohtuullisesti ja ero takanamme tuleviin veneisiin kasvoi - valitettavasti sama tapahtui myös edellämme.

Illan pimetessä kohti yötä tuuli kääntyi vastaiseksi ja jouduimme tekemään muutamia vastakäännöksiä ennen Kasuunia. Kasuunilta jatkoimme heikkotuulista kryssiä kohti Tallinnaa. Keskellä Suomen lahtea tuuli jälleen virkistyi (n. 5 m/s) ja pian tuulen nousemisen jälkeen koimme todella erikoisen tuulen kääntymän. Tasaisesti puhaltanut tuuli kääntyi äkisti yli 90 astetta etelästä länteen. Kääntymä länteen oli sinänsä ennustuksen mukainen, mutta tuulen kääntymisen nopeus ilman välissä usein olevaa pläkää oli uusi kokemus. Hienoa toisaalta oli, että Helsinki Tallinna reitille saatiin vihdoin vaihtelevampi reitti - kryssi lenssi rata :)

Tuulen käännyttyä länteen nostimme pian spinnun ja matka kohti Tallinnaa taittui nyt jopa 7 solmun nopeudella. Aegnalla ilmoittautuessamme saimme vahvistuksen arvailuillemme kisan tilanteesta. Kuten tyypillistä on olivat erot venyneet. Lutra Lutra oli selvässä yli puolen mailin johdossa ja ero takanamme oli vieläkin isompi. Emme kuitenkaan menettäneet toivoa vaan päätimme lähteä kuromaan kiinni etumatkaa.

Heti Aegnan ohituksen jälkeen aamun valjetessa tuuli alkoi kevenemään taas aina pläkään asti. Pystyimme pitämään vauhtimme kuitnekin kohtuullisesti ja pian ajoimme kiinni ison joukon veneitä, joiden mukana oli myös Lutra Lutra. Kevyt tuulisen spinnulegin aikan pääsimme jo Lutra Lutran rinnalle ja valitsimme hieman meren puoleisemman reitin kuin Lutra. Saimme mukavasti puuskia meren puolelta ja pääsimme lopulta Lutran ohi, kunnes jouduimme uuteen pläkään aivan lähellä maalia.

Seisoimme hetken lähes paikallamme, me hieman edellä meren puolella ja Lutra maan puolella, kunnes uusi puuska puhelti veneet liikkeelle. Valitettavasti puuska tuli tällä kertaa lähempää maata ja nosti Lutran taas johtoon vain pari veneen mittaa edellemme.

Maaliin tulimme First luokan toisena veneenä ja satamassa huomasimme, että olimme maalissa lähes ensimmäisten joukossa. Tämä lupasi siis hyvää LYS tuloksia ajatellen. LYS tulosten selvittyä totesimme Firstien purjehtineen todella hienosti: sijat 2. ja 3. Firsteille ja peräti 6 Firstiä 10 parhaan joukkossa LYS 2 sarjassa!

Perillä Tallinnassa otimme ilon irti podium sijoituksestamme. Penelopen afres sail partyt olivat jälleen kerran vertaansa vailla. Kiitokset koko miehistölle hienosta kilpailusta ja reippaasta menosta rannassa. Onnittelut myös koko First fleetille hienoista LYS sijoituksista.